06 30 38 74 03 info@hspchristen.nl

Chronische stress heeft zeer veel negatieve gevolgen op de lange duur. Stress op bepaalde momenten is niet slecht en hebben we  juist nodig om goed te kunnen functioneren. Maar als stress te lang aanhoud heeft dit consequenties voor je algehele gezondheid. Chronische stress kan op den duur overgaan in een burn-out als je er niets mee doet. Het is daarom van belang om balans tussen in- en ontspanning te vinden. De meeste mensen grijpen alleen in als het echt niet meer gaat, maar dat geeft op de lange termijn geen verbetering. Een radicale aanpak is van belang!

Je kan niet een voorgekauwd recept aan ieder hooggevoelig mens voorleggen en aangeven dat dit werkt. Ieder mens is anders en heeft baat bij uiteenlopende dingen. De een raakt snel overprikkeld door haar zintuigen, de ander juist meer door interne processen. De een heeft vooraf rust nodig en de ander meer verwerkingstijd achteraf, of zelfs beide. Dit alles heeft ook weer te maken met je leefomgeving, je werk, wel of geen partner, opvoeding en ga zo maar door.

Op het moment dat je zelf je hoog sensitiviteit herkent en vooral ERkent, kan je hierin mee gaan. Als je beseft dat jouw specifieke manier van waarnemen en verwerken gewoon is wie je bent, niet iets om je minder onder te voelen of voor te schamen, wordt het al heel anders. Het gaat om jou, dus neem jezelf heel serieus. Hooggevoeligheid is geen last waar je snel vanaf moet zien te komen. Erken daarom jezelf, ongeacht wat anderen daarvan vinden, want daar kom je toch niet uit.

Je merk dat je te ver bent gegaan, ver overprikkeld en chronisch gestrest. Dit weet je als je veel stressklachten ervaart. Signalen die hierbij passen zijn onder andere; moe, prikkelbaar, negatief denken, emotioneel onstabiel, piekergedrag, slecht slapen, etc.

Maatregelen die je zelf kan nemen om stress te reduceren:

  1. Neem iedere dag een kleine vakantie. Plan iedere dag tijd in om iets te doen wat jij leuk vind. Maak een lijst met dingen die je ontspanning geven en kies zelf wat je wil doen.
  2. Let op een gezonde leefstijl, wat juist bij chronische stress gaan mensen in het algemeen ongezonder leven. Goed eten, beweging, sport, etc. Zoek wat bij je past en maak kleine stapjes vooruit….
  3. Vraag hulp! Weet dat je het niet allemaal alleen hoeft te doen. Laat voor je zorgen, want dat doe je ook zo graag voor anderen toch?
  4. Maak een planning. Onderzoek bij jezelf waar het ‘mis’ gaat en schrijf dit op. Op die manier wordt je leven beetje bij beetje een stuk makkelijker en leuker.

Zo zijn er uiteraard nog veel meer dingen die je kunnen helpen om meer aan jezelf te gaan denken. Onderzoek eerst eens wat bij jou past en pas iedere dag iets toe wat jou een positieve boost geeft. Neem je tijd en geniet van je kleine stapjes vooruit.