06 30 38 74 03 info@hspchristen.nl

 

Je lichaam is de beste leermeester als het gaat over hoe het echt met je gaat. Je lichaam geeft signalen af om rustiger aan te doen, maar dat is nog niet zo makkelijk. Door langdurig onder stress te staan werkt het ‘systeem’ niet goed meer waardoor je minder makkelijk de signalen van overprikkeling binnen voelt komen. Door hier weer naar te luisteren kan je lichaam je weer tot rust brengen. Alle manieren om je lichaam en je zenuwstelsel te kalmeren helpen hierbij. Door de aandacht naar je lichaam te verleggen, raak je uit je stress-modus. Je hebt hier verschillende oefeningen voor die je hierbij kunnen helpen.

Als je al overprikkeld bent is het belangrijk om je zenuwstelsel niet nog meer te gaan belasten, al gebeurt dit helaas meestal wel. Je gaat dan als het ware nog harder werken om dat nare gevoel weg te krijgen, maar dat werkt averechts. Waar je op mag letten zal ik hieronder aangeven.

Let er op wat je eet en drinkt. Zoetigheid geeft een korte tijdelijke opkikker maar zal je daarna extra in laten storten. Eet dus een gezonde snack zodat je minder pieken krijgt in je bloedwaardes. Drink weinig cafeïne-houdende dranken. Je zal vast al gemerkt hebben dat je ongezond wil eten als je te veel prikkels ervaart. Dat komt omdat je eigenlijk niet wil inzien dat het niet goed gaat, zodat je vluchtgedrag krijgt in bepaalde voeding. Hierdoor ga je ook harder reageren op jezelf en anderen wat weer vechten is. Zo zie je maar dat vluchten noch vechten helpt!

De enige manier is om te accepteren dat je in de (werk) stress zit. Best balen, maar het is niet anders. Accepteer het en onderzoek eens bij jezelf wat je écht nodig hebt om de stress te verminderen. Keer hierbij terug naar je lijf in het hier en nu en ‘luister’ wat het lichaam je te vertellen heeft.

Een simpele oefening die je op je werk kan toepassen:

Ga naar het toilet om even je lichaam in beweging te zetten en om even uit de omgeving te gaan. Ga rustig even zitten, sluit je ogen en adem rustig in en uit door je neus (zonder diep zuchten!) Doe daarna je polsen even onder de kraan en laat het water daar overheen stromen.

Je zal zien dat je hierna weer wat meer rust in je lijf ervaart. Voelt dit nog niet goed, wacht dan nog even en gun jezelf nog wat minuten tijd om te ontspannen. Door dit ook preventief in te zetten zal je merken dat je sneller herstelt om daarna weer rustig aan het werkt te gaan.