06 30 38 74 03 info@hspchristen.nl

Ademhaling is een van de belangrijkste instrumenten om het lichaam weer tot rust te krijgen en daarmee de vetverbranding weer aan te wakkeren. In rust moeten we vet verbranden, want deze grote voorraad is daar voor gemaakt. Het is onze survivalvoorraad, denk maar aan hongerstakers die vele dagen kunnen leven zonder te eten en alleen te drinken. Helaas denken nog te veel mensen dat ze vol gas in de sportschool moeten gaan sporten om vet te verbranden! Het is daarom dat veel mensen niet kunnen afvallen, omdat ze maar wat doen, zonder te weten wat het resultaat is.

Hoe zit dat dan met ademen?

We hebben te maken met 2 soorten gassen, namelijk zuurstof en koolzuur. We ademen zuurstof in en koolzuur uit. Koolzuur verlaat het bloed vele malen sneller dan zuurstof. Als we dan te veel ademen krijgt het koolzuur de kans om in de vele lucht die voorbij komt, mee te springen naar buiten. Het mechanisme werkt op het principe van communicerende vaten. Als er dus lucht met weinig koolzuur voorbij komt, zoals ingeademde lucht dan heeft het systeem de neiging om aan beide kanten van in dit geval het bloedvat/longblaasje dezelfde concentratie te maken. Het is nu de kunst om het koolzuur binnen te houden. Dat kunnen we doen door de lucht na de uitademing even stil te zetten. Het lichaam komt in balans en dat geeft dan weer rust. Tijdens de rust na de uitademing komen de aderen ook in rust en vloeit de koolzuur weer terug het bloed in. Door het koolzuurgehalte zakt je hartslag waardoor het lichaam weer in een rusttoestand komt.

Je hebt vele ademhalingsapps met uiteenlopende meningen. Persoonlijk vind ik dat er niet 1 app goed is.

Doe gewoon als volgt:

* Adem rustig in door de neus, adem rustig direct weer uit door de neus,… en wacht dan heel eventjes met opnieuw inademen. Dit is al een goede start voor een gezonde ademhaling. Er komt uiteraard meer bij kijken, maar dan zal een goed begeleidingstraject noodzakelijk zijn.

Hoe weet je nu of deze ademhaling goed werkt?

Je hartslag moet gaan zakken tijdens de oefening! Gebruik daarom een hartslagmeter om het inzichtelijk te maken.