06 30 38 74 03 info@hspchristen.nl

De (On)zin van Ademtherapie

Er zijn veel therapeuten die ademtherapie inzetten om allerlei mentale en fysieke problemen op te lossen. Je kan door de bomen het bos niet meer zien omdat er heel veel oefeningen aangeboden worden die ver van elkaar afliggen. Je kan denken aan; ademhaling bovenin vastzetten, diep in en diep uitademen, langer uitademen, na je uitademing even wachten met opnieuw inademen, tellen bij ademen,……en ga zo maar door.

Mijn visie is dat je juist NIET op je ademhaling moet gaan letten!

Alles wat (herhaald) aandacht krijgt, groeit in ons brein. Ademhaling is een autonoom iets, iets dat natuurlijk en automatisch moet gaan. Als je dus bepaalde ademhalingsoefeningen gaat doen, leg je bovenal de nadruk op iets dat juist GEEN aandacht moet krijgen, dus werkt het veelal averechts.

Het gaat erom de aandacht van die ademhaling af te leiden door alles om je heen waar te nemen met je zintuigen. Dit doe je door juist buiten jezelf te gaan. Op die manier kan je ook makkelijker met bepaalde angsten afrekenen waardoor je bijvoorbeeld gaat hyperventileren. De verkeerde ademhaling bij hyperventilatie op zich is het probleem niet, het is de angst die er achter ligt en dat zit in je denken en daarbij je gedrag. Afleiding zoeken in je denken en in je handelen geeft direct een andere actie in je lichaam. Als je bij angst ademhalingsoefeningen gaat doen, ga je juist naar binnen en dat roept alleen maar meer angst op, waardoor het hyperventileren erger wordt.

Wanneer kan een ademhalingsoefening wél goed werken:

  • In rust als je lekker in je vel zit en even extra energie door je lichaam wil laten gaan.

De oefening die je dan het beste kan doen is: Adem rustig door je neus in- en weer uit (net zoals je altijd doet!) Na de uitademing wacht je heel even met inademen tot je lichte aandrang voelt. Zo hou je de ademhaling het meest natuurlijk.

Wanneer kan een ademhalingsoefening juist tegenwerken:

  • Bij onrustige gedachtes of onrust in je lichaam. Zoek dan juist afleiding BUITEN jezelf!

Zie ademhalingsoefeningen als een tool en niet als DOEL in je leven. Focus op de dingen buiten jezelf waar je WEL invloed op hebt. Op die manier zal je ademhaling zich weer aanpassen.